Neoplan N4020 – od 1997 r. do 09.2012 r.

bartosz.mrozek | 13-05-2014
Pętla Gnieźnieńska

Pętla Gnieźnieńska

Neoplan N4020 – autobus klasy mega o długości 14,6 metra. Pojazd był produkowany od 1996 do 1999 roku przez przedsiębiorstwo Neoplan Polska, które później zostało przekształcone w firmę Solaris Bus & Coach.

Testy i moda
Na przełomie dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku komunalni przewoźnicy rozpoczynali modernizacje swojego taboru. Wielu przewoźników decydowało się na niskopodłogowe konstrukcje zamiast remontować autobusy we własnym zakresie lub w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się regeneracją pojazdów. I tą drogą poszedł Miejski Zakład Komunikacji zamawiając po udanych testach w 1996 roku sześć piętnastometrowych Neoplanów N4020, które weszły do eksploatacji w 1997 roku. Warto również wspomnieć o fakcie, że autobusy piętnastometrowe zastępowały przegubowe Ikarusy. Oba modele dzieliła tylko różnica jednego metra (Ikarusy 280.26 miały szesnaście metrów), jednak dużo więcej pasażerów mieściły węgierskie przegubowce dzięki jednoprzestrzennemu wnętrzu i układzie miejsc 1+2. Po wielu zakupach Neoplanów N4020 w 1997 i 1998 roku polscy przewoźnicy rezygnowali z zamawiania pojazdów piętnastometrowych.

Koszalińskie „deskorolki”
W 1996 roku trwały próby różnych autobusów przed planowanym zakupem większej ilości taboru. W Koszalinie gościliśmy poznańskiego Neoplana N4020, który kursował na linii nr 14. Test okazał się sukcesem, ponieważ w 1997 roku przetarg wygrała firma Neoplan Polska oferując dwanaście autobusów; sześć piętnastometrowych i sześć dwunastometrowych. Pojazdy były wyposażone w silnik DAFa GS 200M o mocy 272 koni mechanicznych. Przeniesienie mocy gwarantowała skrzynia VOITH D 851.3. Autobus mieścił 149 osób, w tym 40 pasażerów na miejscach siedzących. Autobusy były wyposażone w nowoczesne sterowniki R&G Mielec, które zapewniały szybką zmianę wyświetlanego kierunku. Dzięki dużej ilości otwieranych okien i trzem szyberdachom wnętrze było dobrze wentylowane.

Początki końca
Piętnaście lat eksploatacji na najbardziej obciążonych liniach (1, 6, 14 i 16) w Koszalinie wpływało na gotowość techniczną Neoplanów. Piętnastometrowa kratownica źle znosiła naprężenia i wymagała regeneracji. Problemy sprawiała również trzecia, skrętna oś, która często ulegała awarii. W 2011 roku podjęto decyzję o sprzedaży pierwszych autobusów tego typu. Czwartego września 2012 roku wystawiono na sprzedaż ostatnie dwie sztuki piętnastometrowych Neoplanów równocześnie kończąc historię tych pojazdów w koszalińskiej komunikacji.

Artykuł przygotował Piotr Badowski.
Zdjęcia udostępnili: Piotr Badowski, Jan Faber, Wojciech Szuba, Michał Kopeć.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.