MAN NG312 – od 1998 r.

bartosz.mrozek | 02-03-2014
Ul. Zwycięstwa

Ul. Zwycięstwa

MAN NG312 – produkowany w latach 1995-2000 przez firmę MAN Bus Sp. z o.o. autobus miejski klasy mega.

Historia:
MAN NG312 (typ podwozia: A11) to młodszy brat autobusów z serii NG272 – różnią się od siebie w zasadzie tylko mocą silnika, w NG312 zwiększoną do 310 koni mechanicznych. Był produkowany tylko w wersji z tzw. „łamaną” linią okien i z siedzeniami umieszczonymi na poziomie podłogi między 1. a 2. parą drzwi (w odróżnieniu do NG272, który był dostępny do pierwszej połowy lat ’90 tylko z równą linią okien i siedzeniami na podestach). Produkcja została zakończona w roku 2000, jedne z ostatnich egzemplarzy trafiły m.in. do Białegostoku.

Pierwsza dostawa pojazdów: #1159, #1160, #1161, #1165:
Pierwsze autobusy marki MAN trafiły do Koszalina w okresie letnim 1998 roku i były jednymi z pierwszych egzemplarzy autobusów serii MAN NG312 w Polsce. Otrzymały numery taborowe z zakresu 1159 – 1161 oraz 1165. Były to wówczas pierwsze cztery przegubowe, niskopodłogowe pojazdy w mieście. Niska podłoga znajdowała się w wejściu 1. i 2. pary drzwi, natomiast za trzecimi i czwartymi drzwiami znajdował się jeden schodek i poręcz w środku przejścia. Autobusy posiadały automatyczny przyklęk prawej strony oraz ręcznie rozkładany podest przy drugich drzwiach.
Do ich napędu użyto silnika MAN D2865 LUH07 o mocy 310 KM i skrzyni biegów ZF 5HP 590, która ma 5 przełożeń. We wnętrzu każdego z autobusów mieszczą się 42 miejsca siedzące. Jedno z nich, przed trzecimi drzwiami jest ustawione bokiem do kierunku jazdy. Tapicerka siedzeń jest ciemnego koloru, ozdobiona niebiesko-czerwonymi wzorami. Dołączono do tego pomalowane na kolor żółty poręcze. Zamontowano w nich cztery szyberdachy: pierwszy jest automatycznie otwierany i zamykany, drugi i ostatni regulowany ręcznie, a trzeci służy tylko jako wyjście awaryjne. Fabrycznie były wyposażone w sterownik, trzy mozaikowe wyświetlacze zewnętrzne i cztery kasowniki produkcji R&G z Mielca. Długie na 17,98 m. autobusy ważyły 14,87 tony.
Pod koniec października 2013 roku, po przejechaniu około 830 tysięcy kilometrów, 1160 został wycofany z eksploatacji. W pełni sprawny technicznie, o własnych siłach pojechał na złomowisko.

Druga seria: #1170, #1171 i #1172:
Drugą partię przegubowców, Koszalin odebrał pod koniec czerwca 1999 roku. Wiąże się z nimi ciekawa historia.
Pierwotnie te trzy autobusy miały trafić do Niemiec (ogólnie było ich więcej), jednak niemiecki przewoźnik z nich zrezygnował. W tamtym okresie MAN miał bardzo dużo zamówień i nie wyrabiał się z produkcją. Jako, że produkcja autobusów dla Koszalina wciąż się opóźniała, MAN zaproponował Koszalinowi te przegubowce, jako zastępcze. Tak zostały, a autobusy które miały zostać wyprodukowane dla Koszalina, nie zostały wyprodukowane. Obecnie posiadane autobusy posiadają rzędowe, 6-cylindrowe, spełniające normę emisji spalin Euro II silniki MAN D2866 LUH20 o mocy 310 KM i skrzynie biegów Voith D864.3. Autobusy diametralnie różniły się od eksploatowanych już wcześniej NG312. Miały inne rozmieszczenie siedzeń, zielone poręcze, leżące wycieraczki, trzecie i czwarte otwierał tylko pasażer. Fabrycznie posiadają ABS oraz ASR.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Jan Faber, Wojciech Szuba, Michał Kopeć, Sebastian Grellus, Bartosz Mrozek i Piotr Badowski.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.