MAN NG313 – od 06.2000 r.

bartosz.mrozek | 01-03-2014
Mielno, ul. Bolesława Chrobrego

Mielno, ul. Bolesława Chrobrego

MAN NG313 – produkowany w latach 1998-2004 przez firmę MAN Bus Sp. z o.o. autobus miejski klasy mega.

Historia:
MAN NG313, czyli A23 (wg. wewnętrznej nomenklatury producenta, oznaczającej typ podwozia) został wprowadzony do produkcji seryjnej w 1998 roku, jako drugi z kolei model (po NL223, czyli A21) z serii autobusów w pełni niskopodłogowych. Był następcą modelu NGxx2, produkowanego od końca lat ’80. Zastąpiony został przez produkowany na tym samym typie podwozia model Lion’s City G, w roku 2004.

Dwa „rodzynki” – #1177 i #1181:
Pierwszy przegubowy MAN NG313 zawitał do Koszalina pod koniec czerwca 2000 roku. Odbyło się to za sprawą dostawy czterech autobusów marki MAN – trzech solowych i jednego przegubowego. Zarejestrowano go 4 lipca 2000 roku i nadano numer taborowy 1177.
Egzemplarz ten posiada 125 miejsc stojących i 48 siedzących. 20 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na wnętrze autobusu składają się elementy wewnętrzne jasnego koloru, zielone poręcze i kolorowa tapicerka siedzeń. Lampy oświetlenia wewnętrzego są wbudowane w sufit, co było nowością. Fabrycznie został wyposażony w 14 uchylnych okien oraz 4 uchylne szyberdachy, z czego 2 elektronicznie. W zimne dni ogrzewanie zapewniają grzejniki konwektorowe rozmieszczone na całej długości autobusu i dmuchawy umieszczone pod siedzeniami przy drzwiach. Przy drugiej parze drzwi wyposażono go w ręcznie rozkładany podest dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, a także przyklęk prawej strony.
Do napędu służy potężny, 12-litrowy, umieszczony wzdłużnie pod siedzeniami z tyłu, charakterystycznie mruczący silnik MAN D2866 LUH26 o mocy 310 KM. Spełnia on normę emisji spalin Euro 3 i współpracuje z 5-biegową skrzynią ZF 5HP 590. Posiada on sterowaną elektronicznie pompę wtryskową firmy Bosch, która ma oddzielne sekcje tłoczące dla każdego cylindra. Dzięki temu autobus ma zwiększona normę czystości spalin i bardzo dobre osiągi – mimo upływu lat jednostka napędowa jest nadal mocna i potrafi szybko rozpędzić ważącego „na pusto” 17 ton kolosa. Jako ciekawostkę dodać można, że „rodzina” silników D28 pochodzi z lat 80. XX wieku. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwają systemy ABS i ASR, a także hamulec przystankowy załączający się podczas otwartych drzwi. Nie pozwala on ruszyć pojazdem, gdy są one otwarte. Autobus szybko stał się chlubą i flagowym pojazdem w MZK za sprawą niskiej awaryjności, dobrej jakości montażu i nowoczesności. System informacji pasażerskiej dostarczyła firma R&G z Mielca, a składają się na nią 4 kasowniki, dwie tablice (przednia i boczna) wyświetlające numer linii i kierunek jazdy oraz umieszczona na tyle autobusu tablica pokazująca tylko numer linii. Dwie tablice są również wewnątrz pojazdu, z przodu, za kabiną kierowcy oraz za przegubem.
Jako, że autobus przyjechał do Koszalina w sezonie letnim, został od razu skierowany do obsługi najbardziej obleganej wówczas linii – nr 1. Wówczas, w erze pełnej eksploatacji Ikarusów i Jelczy, autobusy marki MAN były uważane za niemiecki luksus i były bardzo drogimi pojazdami. Nie każde miasto mogło sobie pozwolić na zakup takich autobusów, szczególnie fabrycznie nowych. Stanowisko pracy kierowcy było na tamten czas marzeniem każdego pracownika. Jest to pierwszy, tak bogato wyposażony autobus w Koszalinie – posiada regulowany pulpit firmy Siemens VDO, gdzie wszystkie przyciski są w zasięgu ręki, komputer pokładowy wyświetlający parametry autobusu, całkowicie zabudowaną kabinę kierowcy, wydajniejsze ogrzewanie, itp. Autobus posiada tachograf, dzięki czemu może obsługiwać międzymiastowe zlecenia, np. przewóz kibiców.
Kolejny taki autobus MZK zakupiło w 2001 roku. Otrzymał on numer taborowy 1181. Pojazd dotarł na bazę przy ulicy Gnieźnieńskiej w drugiej połowie czerwca. Posiadał on już m. in. sygnał dźwiękowy przed zamknięciem drzwi.

Ciekawostki:
– Był to jeden z pierwszych takich autobusów w Polsce. W tamtym okresie te przegubowce kupił jeszcze Wrocław i Poznań (po jednej sztuce) oraz Bydgoszcz w ilości 5 sztuk. Dopiero w 2001 roku zamówienie od polskich klientów na te autobusy się zwiększyło.
– Największą ilość tych pojazdów w Polsce posiadają Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – 100 sztuk.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Piotr Badowski, Wojciech Szuba, Bartosz Mrozek, Michał Kopeć i Sebastian Grellus.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.