MAN NL222 – od 10.1998 r.

Michał | 04-05-2014
Ul. Śniadeckich

Ul. Śniadeckich

Pierwsze MAN-y w Koszalinie
W trzecim kwartale 1998 roku, koszalińskie MZK odebrało pierwsze autobusy marki MAN. Po odebraniu czterech autobusów solowych, 12-metrowych i czterech przegubowych rozpoczęła się współpraca między firmą MAN, a MZK.
Autobusy solowe NL222 dołączyły do parku taborowego MZK w październiku 1998 roku i zostały zarejestrowane 30 października tego samego roku. Dostały numery taborowe 1158, 1162, 1163 i 1164.
Wszystkie autobusy zostały wyposażone w rzędowo umieszczone, 6-cylindrowe silniki MAN D0826 LUH12 o pojemności 6,9 litra i mocy 220 KM. Silniki te chwalone są przez wielu klientów w całej Europie za sprawą dobrych osiągów i małego zużycia paliwa.
1158 oraz 1164 otrzymały 5-biegowe skrzynie ZF 5HP 500, natomiast 1162 i 1163, jako jedyne MAN-y w MZK, posiadają 3-biegowe skrzynie Voith D851.3.
Każdy autobus pomieści 100 osób, w tym 34 na miejscach siedzących. Wnętrze pojazdów jest przestronne, szczególnie w pierwszej części, gdzie występują cztery „półtoraki”. Kolorystykę wnętrza nadają żółte poręcze, szary sufit, białe ścianki boczne i ciemna tapicerka siedzeń w kolorowe wzory. Po lewej stronie trzy okna są uchylne, po prawej dwa. Dodatkowo znajdują się też dwa szyberdachy. Pierwszy jest sterowany elektronicznie, co było nowością. Drugi otwierany jest ręcznie. Do wnętrza autobusu prowadzą drzwi w układnie 2-2-2. Pierwsze i drugie wejście jest dostępne z niskiej podłogi. Do trzecich drzwi prowadzą dwa stopnie. Spowodowane jest to umiejscowieniem silnika i jego osprzętu.
Kasowniki oraz mozaikowe wyświetlacze zewnętrzne i wewnętrzny są firmy R&G.
W kabinie kierowcy znajduje się nieruchomy, płasko zamontowany pulpit na którym zostały umieszczone prawie wszystkie włączniki. Po lewej stronie w kabinie jest np. otwieranie szyberdachu. Nad głową kierwcy znajduje się m. in. radio, radiotelefon do łacznąści z dyspozytornią oraz nawiew. Podwozie autobusu o nazwie A10, to jeden z dużych plusów tego modelu. Jest ono stosunkowo miękkie (zapewnia to większy komfort podróży po nierównościach) i wytrzymałe. Przy drugich drzwiach oraz pod przedostatnim rzędem siedzeń znajdują się dwie, dwustopniowe nagrzewnice, które mają utrzymac odpowienią temperaturę w chłodniejsze dni. Przystosowano również je dla osób niepełnosprawnych. Jest funkcja przyklęku prawej strony, ręcznie rozkładany podest przy drugich drzwiach oraz dodatkowa, niżej umieszczona poręcz w miejscu dla wózków.

Druga dostawa
Pod koniec czerwca 1999 roku do zajezdni MZK przyjechały kolejne takie autobusy. Tym razem były to trzy solowe NL222 i trzy przegubowe NG312. Solówki we wnętrzu nie różniły się niczym od poprzednio kupionych już MAN-ów. Wyposażono je w silniki MAN D0826 LUH12 o mocy 220 KM i skrzynie biegów ZF 5HP 500. Autobusy zarejestrowano 1 lipca 1999 roku. Otrzymały numery taborowe 1167, 1168 i 1169.
14 lipca na zajezdni autobusowej przy ulicy Gnieźnieńskiej, w obecności władz miasta, przedstawicieli firmy MAN i pracowników MZK odbyło się uroczyste przekazanie i wprowadzenie do ruchu sześciu autobusów (3 solowych i 3 przegubowych) z tej dostawy. Dzięki dostawie tych autobusów, mechanicy MZK przeszli specjalistyczne szkolenia z zakresu obsługi i napraw pojazdów marki MAN. Na zajezdni autobusowej otwarto oficjalnie autoryzowany punkt napraw tych pojazdów.

Ul. Traugutta

Ul. Traugutta

Artykuł opracował i dostarczył zdjęcia: Michał Kopeć.