MAN NL223 – od 07.2000 r.

admin | 29-04-2014
Ul. BoWiD

Ul. BoWiD

„Autobus roku ’99” na ulicach Koszalina
Model tego autobusu zaczęto produkować w 1998 roku. Jest ewolucją poprzednika – NL222. Zmieniono całkowicie jego design zewnętrzny, przestrzeni pasażerskiej oraz stanowiska pracy kierowcy. To i kilka nowości zastosowanych w modelu sprawiło, że otrzymał on nagrodę „Bus of the Year 1999”.
W lipcu 2000 roku do Koszalina przybyły 3 fabrycznie nowe autobusy MAN NL223.
Były to pierwsze w mieście, niskopodłogowe na całej swojej długości autobusy. Otrzymały numery taborowe 1178, 1179 i 1180. Zarejestrowano je 27 lipca 2000 roku, po czym wyruszyły w swoje pierwsze kursy liniowe po mieście. Pojazdy wyprodukowano w fabryce MAN w Sadach, koło Poznania.
Do napędu autobusu wykorzystano silnik MAN D0826 LUH12. Jest to 6.9-litrowa, umieszczona rzędowo jednostka o mocy 220 KM (162 kW) o normie emisji spalin Euro 3. Silnik ten jest turbodoładowany z chłodzeniem powietrza doładowującego. Ma sześć cylindrów. Za zmianę biegów odpowiada automatyczna, 5-biegowa skrzynia ZF 5HP 500.. Autobus o wymiarach 11,95 m. długości i 2,5 m. szerokości zabierze na pokład ogólnie 105 osób. Koszalińskie egzemplarze mają 34 miejsca siedzące. 10 z nich jest dostępnych z niskiej podłogi. Wnętrze autobusu jest przestronne, pomieści nawet dwa wózki. Poręcze zostały pomalowane na kolor zielony, tapicerka siedzeń jest szaro-czarna z kolorowymi kropkami. Dziewięć uchylnych okien i dwa szyberdachy (z czego przedni regulowany elektronicznie) zapewniają dosyć dobry przewiew w ciepłe dni. Na zimne dni w pojazdach zamontowano dwie nagrzewnice – umieszczona przy drugich drzwiach oraz pod przedostatnim rzędem siedzeń. Dodatkowo w miejscu dla wózków i naprzeciw trzecich drzwi znajduje się grzejnik konwektorowy.
Stanowisko pracy kierowcy, to regulowany pulpit VDO firmy Siemens z komputerem pokładowym. Autobusy posiadają funkcję przyklęku prawej strony i ręcznie rozkładany podest przy drugich drzwiach. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa system ABS, ASR i hamulec przystankowy, który nie pozwala ruszyć przy otwartych drzwiach. System informacji pasażerskiej, to mozaikowe, zielone wyświetlacze firmy R&G. Tej samej firmy są również kasowniki.
Nad trzecimi drzwiami znajduje się sygnał dźwiękowy, który ostrzega przed ich zamknięciem.

Kolejna partia
Koleją partię takich autobusów koszalińskie MZK otrzymało w pierwszej połowie lipca 2001 roku. Były to również trzy autobusy NL223, które otrzymały numery taborowe 1183, 1184 i 1185.
Od swoich poprzedników dostarczonych w 2000 roku nie różniły się niczym. Miały takie same silniki, skrzynie biegów, kolorystkę, wyposażenie wnętrza i stanowisko kierowcy. Pierwsze rejestracje otrzymały 12 lipca 2001 roku i wyjechały na trasy.

Nowości z 2002 roku
W 2002 roku MZK ponownie wybrało ofertę firmy MAN Truck & Bus. W czerwcu 2002 roku niemiecki producent dostarczył do Koszalina dwa autobusy. Otrzymały one numery taborowe 1186 oraz 1187.
Były to solowe, 12-metrowe NL223, jednak znacznie różniły się eksploatowanych w Koszalinie od dwóch lat autobusów tego typu.
Największą zmianą był nowoczesny silnik MAN D0836 LUH02. Silnik ten, tak samo jak D0826 LUH12 miał pojemność 6,9 litra i moc 220 KM, jednak był bardziej udoskonalony, niż poprzednia jednostka, stosowana od latach ’90 XX wieku. Nowoczesny silnik współpracował ze skrzynią biegów ZF 5HP 592C.
Układ wnętrza i rozmieszczenie siedzeń nie różnią się od poprzedników. Zmieniono jednak kolorystkę wnętrza malując poręcze na żółto, a siedzeniom nadając kolor jasno-szary. Wyświetlacze tych autobusów, co było nowością, to elektroniczne diody, koloru zielonego. Każda dioda ma własne podświetlenie, dzięki czemu nie ma problemu z odczytaniem napisów np. w nocy. Wyświetlacze, kasowniki i sterownik do nich dostarczyła firma PIXEL.
Są to pierwsze autobusy w taborze koszalińskiego przewoźnika, które posiadały zapowiedzi głosowe przystanków.
Stanowisko pracy kierowcy to regulowany pulpit VDO firmy Siemens. O bezpieczeństwo prowadzącego pojazd dba całkowicie zabudowana kabina, którą kierowca może zamknąć od wewnątrz. Przed zamknięciem drugich i trzecich drzwi ostrzega sygnał dźwiękowy.
Autobusy oferują także dwa elektrycznie otwierane i zamykane szyberdachy. Standardowo uchylne okna, ABS, ASR, przyklęk i hamulec przystankowy.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć.
Zdjęcia dostarczyli: Piotr Badowski i Michał Kopeć.