MAN NL283 Lion’s City – od 10.10.2010 r.

bartosz.mrozek | 23-02-2014
Zajezdnia MZK

Zajezdnia MZK

MAN NL283 Lion’s City – produkowany od 2004 roku przez firmę MAN Bus Sp. z o.o. autobus miejski klasy maxi, z rodziny pojazdów o nazwie Lion’s City.

Pierwsze koszalińskie „Lwy” – #2008 i #2009:
Z początkiem 2010 roku MZK w Koszalinie ogłosiło przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich o długości 12 metrów. Było to możliwe za sprawą dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. 27 maja przetarg został rozstrzygnięty. Kontrakt wygrała firma MAN, która do końca roku miała dostarczyć dwa autobusy typu Lion’s City. Producent wywiązał się z umowy wcześniej, gdyż wieczorem 10 listopada autobusy wjechały na teren zajezdni przy ulicy Gnieźnieńskiej.
„Lwy”, bo tak nazywane są autobusy marki MAN za sprawą loga na masce, wyposażone są w 6-cylindrowe, 280-konne silniki D2066 LUH 46. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin EEV. Komora silnika została dodatkowo wyposażona w automatyczny system wykrywania i detekcji pożaru. Były to pierwsze pojazdy w taborze koszalińskiego przewoźnika, które posiadały taki system. Za zmianę biegów odpowiada sześciobiegowa skrzynia firmy ZF. Każdy z autobusów pomieści 106 osób, w tym 31 na miejscach siedzących. W tylnej części autobusu, trzy siedzenia zostały ustawione bokiem do kierunku jazdy, naprzeciwko trzeciej pary drzwi (tzw. komitet powitalny). MAN-y fabrycznie zostały wyposażone w trzy kamery monitorujące wnętrze i jedną kamerę pokazującą drogę przed autobusem. Znacznie ułatwia to rozstrzyganie sytuacji, np. podczas kolizji.
O wentylację wnętrza w ciepłe dni dbają trzy elektronicznie otwierane szyberdachy oraz sześć uchylnych okien. W zimne dni natomiast ogrzewanie zapewniają trzy, dwustopniowe nagrzewnice oraz system ogrzewania postojowego Webasto.

Autobusy z drugiego zamówienia: #2019 i #2020:
Kolejny przetarg został ogłoszony w 2012 roku. Zamówienie dotyczyło dwóch autobusów (jak w poprzednim przypadku) i również to zamówienie wygrał niemiecki MAN. Pojazdy miały zostać wyprodukowane w 2013 roku i dostarczone do Koszalina między 1, a 31 sierpnia tego samego roku. Pierwszy autobus przyjechał na zajezdnię 26 sierpnia, kolejny dzień później. Kolorystyka wnętrza i ilość miejsc jest taka sama, jak w poprzednich egzemplarzach. Nowe autobusy posiadają jednak 5 tzw. półtoraków, czyli szerszych, pojedynczych siedzeń. W odróżnieniu od poprzedników, nowe MAN-y są wyposażone w klimatyzację całopojazdową. Posiadają także, „inteligentną”, 6-biegową skrzynię biegów ZF Ecolife, która sama dobiera biegi w zależności od ukształtowania terenu, obciążenia pojazdu, itp. System jest bardzo chwalony przez producentów autobusów, a także użytkowników na zachodzie Europy. Według informacji producenta, pozwala on zaoszczędzić więcej paliwa.

Ciekawostki:
– W lutym 2014 roku, po prawie 3,5 roku eksploatacji, pierwsze autobusy miały przejechane odpowiednio 220 i ponad 240 tysięcy kilometrów.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Michał Kopeć, Bartosz Mrozek i Sebastian Grellus.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.