MAN NL283 – od 12.2004 r.

bartosz.mrozek | 27-02-2014
Ul. Słowiańska

Ul. Słowiańska

MAN NL283 – produkowany w latach 2003-2005 przez firmę MAN Bus Sp. z o.o. autobus miejski klasy maxi.

Historia:
Wprowadzony w 2003 roku NL283 można uznać za – w pewnym sensie – model przejściowy, między znanym już od połowy lat ’90 NL223, a następcą, czyli serią Lion’s City. Od poprzednika różni się mocą silnika (zwiększoną o ok. 60 koni mechanicznych) oraz po części wnętrzem (wiele elementów zostało później użytych w następcy). Produkcję zakończono w roku 2005, bo wypuszczeniu na rynek niewielkiej ilości egzemplarzy.

#1197, #1198 i #1199 – „następcy” Ikarusów:
Gdy 1 października 2004 roku nastąpiło nagłe wycofanie przegubowych Ikarusów, koszalińskie MZK zdecydowało się na zakup trzech, dwunasometrowych autobusy marki MAN. Pojazdy zostały wyprodukowane dokładnie 17 grudnia 2004 roku, dostarczone kilka dni później, a pierwsze rejestracje otrzymały 28 grudnia tego samego roku. Ta seria pojazdów (NLxx3) była znana w Koszalinie już od 2000 roku, za sprawą eksploatowanych w ilości 8 sztuk autobusów solowych i dwóch przegubowych. Od poprzedników, różnią się przede wszystkim innym rozmieszczeniem siedzeń w tylnej części wozu.
Do napędu autobusu służy silnik MAN D0836 LUH01. Jest to 280-konna jednostka o pojemności 6,871 cm3, zamontowana leżąco, która spełnia normę emisji spalin Euro 3. Za zmianę biegów odpowiada 5-biegowa, automatyczna skrzynia Voith D854.5. Każdy z tych autobusów pomieści prawie 100 osób, z czego 29 na siedzeniach Ster 6MS. Autobusy te wprowadziły sporo nowości, gdyż były to pierwsze autobusy w Koszalinie z pomarańczowymi, diodowymi wyświetlaczami firmy R&G, całkowicie zabudowaną kabiną dla kierowcy, fabrycznym monitoringiem wnętrza (3 kamery) oraz pasem bezpieczeństwa dla przewożonego wewnątrz wózka inwalidzkiego.

Ciekawostki:
– Są to jedne z ostatnich wyprodukowanych MAN-ów przed wprowadzeniem modelu Lion’s City.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Piotr Badowski, Wojciech Szuba, Artur Grysa i Sebastian Grellus.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.