Scania CN270UB 4×2 EB – od 15.12.2006 r.

bartosz.mrozek | 08-02-2014
Ul. Szczecińska

Ul. Szczecińska

Scania CN270UB 4×2 EB – produkowany od 2005 roku przez firmę Scania Production Słupsk S.A. autobus miejski klasy maxi, z rodziny pojazdów o nazwie OmniCity.

Historia:
Seria CNxx0UB (P5) to następcy modelu CN94UB (produkowanego od drugiej połowy lat ’90), znanego m.in. z ulic Krakowa. Po raz pierwszy, tego typu autobusy zaprezentowano w roku 2005. Nadwozie zostało zaprojektowane tak, aby jego wygląd przypominał uśmiech (tzw. smiling bus). Produkcję tego modelu zakończono w 2013 roku, zastępując go nową rodziną o nazwie Citywide.

Pierwsza seria pojazdów: #2001 – #2004:
W 2006 roku Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie ogłosił przetarg na 4 fabrycznie nowe, jednoczłonowe i niskopodłogowe autobusy miejskie. Kontrakt wygrał szwedzki koncern Scania z cena 725 tys. złotych za sztukę. Autobusy wyprodukowane w ich słupskim zakładzie miały trafić do przewoźnika pod koniec roku.
I tak też się stało. 5 i 6 grudnia 2006 roku autobusy przechodziły inspekcję techniczną, by ostatecznie 15 grudnia zameldować się na zajezdni koszalińskiego przewoźnika. Swoje pierwsze rejestracje otrzymały trzy dni po przyjeździe do „nowego domu”, by następnie wyruszyć w obsługę linii miejskich. Wówczas były to pierwsze w Polsce autobusy Scanii z serii P5, czyli z nowym designem zewnętrznym, wewnętrznym, nowoczesnym silnikiem i 6-przekładniową skrzynią biegów ZF 6HP 592 N/80. Autobusy te posiadają 5-cylindrowy silnik marki Scania, typu DC9 17 C01. Spełnia on normę czystości spalin Euro IV za pomocą systemu recyrkulacji spalin EGR. Jednostka napędowa posiada pompowtryskiwacz, który poprzez zawór elektromagnetyczny sam reguluje sobie dawkę paliwa, przez „podporządkowanie” sobie pompy paliwa i wtryskiwacza. Szwedzkie autobusy wprowadziły za bramy koszalińskiego zakładu sporo nowości.
Przykładem może być system informacji pasażerskiej. Za sprawą sterownika Pixel KPP-2 autobusy zapowiadały przystanki. Było to już znane wcześniej – dwa autobusy MAN dostarczone w 2002 roku posiadały tą funkcję – jednak Scanie mają głośnik
także na zewnątrz, nad pierwszymi drzwiami. Po otwarciu drzwi na przystanku, wydobywał się z niego głos, który informował o numerze linii i kierunku jazdy. We wnętrzu, pojazdy oferują 31 miejsc siedzących (siedzenia firmy Ster) i 58 stojących. Drugie i trzecie drzwi są odskowo-przesuwne. Co za tym idzie – są one szczelniejsze od standardowo otwieranych do środka, przez co na pokałdzie jest cieplej oraz przy zamykaniu nie zajmują one miejsca wewnątrz pojazdu przy dużym tłoku. Pojazdy są wyposażone w miejsce
dla wózka, który dodatkowo zabezpieczony jest pasem bezpieczeństwa. By na pokładzie autobusu było bezpieczniej dba o to kilka systemów, np. ABS, ASR, ESP i system EC R66, który nie pozwala na znaczne odkształcenia pojazdu podczas dachowania.

Dawny autobus demonstracyjny: #2005:
Dnia 3 lutego 2009 roku na bazę MZK w Koszalinie przybył kolejny autobus marki Scania. Wówczas przewoźnik ogłosił przetarg na jeden autobus 12-metrowy, który miał być fabrycznie nowy lub maksymalnie roczny.
Dostarczony egzemplarz to jeden z dziesięciu autobusów wyprodukowanych przez Scanię jako pojazd demonstracyjny. Autobusy te zjechały z linii produkcyjnej w lutym 2008 roku, pierwotnie będąc koloru białego. Po rygorystycznych testach jakościowych w siedzibie Scanii Polska pod Warszawą, wszystkie autobusy zostały rozdysponowane po kraju. Po trzy odebrali miejscy przewoźnicy z Grudziądza i Opola, dwa znalazły się w Stargardzie Szczecińskim, a po jednym zakupiono do Koszalina i Tychów.
Autobus ma silnik DC9 17 C01, czyli ten sam co znane już autobusy Scanii z 2006 roku, jednak ma inna skrzynię biegów. Ważąca 358 kilogramów 6-biegowa skrzynia biegów jest nowocześniejszą wersją, niż ta, zastosowana w poprzednich koszalińskich Scaniach.
Oprócz drzwi otwieranych do wewnątrz pojazdu nic się nie zmieniło w jego wnętrzu. Różnice są natomiast w kilku szczegółach: większy zbiornik paliwa – o pojemności 300 litrów, dwie skrytki na przednich nadkolach oraz więcej funkcji na pulpicie kierowcy.

Ciekawostki:
– autobusy pierwszej serii, w roku 2013 przekroczyły przebieg 500 tysięcy kilometrów.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Piotr Badowski, Sebastian Grellus, Bartosz Mrozek, Jan Faber i Wojciech Szuba.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.