Scania CN280UB 4×2 EB – od 05.2011 r.

bartosz.mrozek | 09-02-2014

Ul. Zwycięstwa

Scania CN280UB 4×2 EB – produkowany od 2008 roku przez firmę Scania Production Słupsk S.A. autobus miejski klasy maxi, z rodziny pojazdów o nazwie OmniCity.

Historia:
Seria CNxx0UB (P5) to następcy modelu CN94UB (produkowanego od drugiej połowy lat ’90), znanego m.in. z ulic Krakowa. Po raz pierwszy, tego typu autobusy zaprezentowano w roku 2005. Nadwozie zostało zaprojektowane tak, aby jego wygląd przypominał uśmiech (tzw. smiling bus). Produkcję tego modelu zakończono w 2013 roku, zastępując go nową rodziną o nazwie Citywide.

Pierwsza partia pojazdów: #2011 – #2013:
Kiedy w 2009 roku Miejski Zakład Komunikacji dostał unijne pieniądze na zakup 10 autobusów, postanowił rozdysponować dostawy pojazdów na trzy lata i zorganizować dwa przetargi. Najpierw ogłoszono przetarg na zakup dwóch solowych autobusów o długości 12 metrów. Zamówienie zdobyła firma MAN, która w listopadzie 2010 roku dostarczyła dwa egzemplarze modelu Lion’s City.
Kolejny przetarg dotyczył zakupu 8 fabrycznie nowych, w pełni klimatyzowanych i monitorowanych autobusów – sześć pojazdów o długości 12 metrów i dwóch
przegubowych, o długości 18 metrów. Dostawa rozdysponowana była na dwa lata. W pierwszej, w roku 2011 przewoźnik zażyczył sobie 4 autobusy – trzy solowe i jeden przegubowy, w drugiej, w roku 2012 – identycznie jak poprzednio. Był to bardzo
dobry pomysł do zmniejszenia ogólnego wieku eksploatowanego taboru. Do przetargu przystąpiły dwie firmy – szwedzka Scania oraz niemiecki MAN.
Przetarg ten wygrała Scania, która pokonała firmę MAN o 1,5 punktu. Jako pierwszy, dostarczony został autobus przegubowy (pod koniec kwietnia 2011 roku). Trzy autobusy solowe zawitały do Koszalina w drugiej połowie maja tego samego roku. Niestety, okazało się, że autobusy posiadają wyposażenie niezgodne z zamówieniem. Firma Scania zobowiązała się do końca 2011 roku dostarczyć fabrycznie nowe pojazdy, które będą spełniać wymagania przewoźnika, natomiast tamte zabrać. Mimo wszystko, MZK bardzo na tym skorzystało. Poprzednie wozy przejeździły po ok. 40 tys. kilometrów, każdy na koszt Scanii.
Szwedzki producent wywiązał się z uzgodnienia i w listopadzie zaczęto produkować trzy nowe pojazdy dla Koszalina. 2 grudnia pierwszy autobus przechodził kontrolę techniczną w słupskiej fabryce Scanii, a 7 grudnia wszystkie trzy pojazdy były już w serwisie Scanii w Głobinie, pod Słupskiem. Dokonano tam m.in. montażu sterowników, kasowników i wyświetlaczy, które zabrano z wycofanych wcześniej z MZK pojazdów.
16 grudnia 2011 roku nastąpiła dostawa pierwszej solowej Scanii. Otrzymała ona numer taborowy 2012. Kolejny autobus, który otrzymał numer taborowy 2011 został dostarczony dnia 22 grudnia, a ostatni kilka dni później.
Pojazdy posiadają silniki Scania DC9 29 C01 o mocy 280 KM. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Euro 5, czyli podczas godziny pracy uwalnia do atmosfery 2,0 grama tlenków azotu, 0,48 grama węglowodorów, 0,02 grama cząstek stałych i tyle samo tlenków węgla. Ekologiczny silnik współpracuje ze skrzynią biegów ZF 6HP 604 C, która jest 6-biegowa.
We wnętrzu każdego z solowych autobusów znajduje się 30 miejsc siedzących oraz 52 stojące. Przed trzecimi drzwiami, tyłem do kierunku jazdy, zamontowano tzw. półtorak, czyli pojedyncze, szersze siedzenie. Drzwi autobusu otwierane są do wewnątrz. Z tyłu,
na obudowie silnika znajduje się dodatkowa poręcz, której w poprzednich egzemplarzach nie było. Z zewnątrz, nad drugimi i trzecimi drzwiami znajduje się oświetlenie, które pomaga przy wsiadaniu i wysiadaniu w trudnych warunkach oświetleniowych. Załącza się ono automatycznie po otwarciu drzwi, jednak w dzień można wyłączyć tą funkcję przyciskiem z pulpitu kierowcy. Standardem jest, że pojazdy są wyposażone w przyklęk prawej strony, ręcznie otwierany podest dla wózków i pas bezpieczeństwa dla nich przeznaczony. System informacji pasażerskiej zapewnia sterownik firmy R&G. Kasowniki są tej samej firmy.
Pod koniec 2013 roku pojazdy miały już przebiegi w okolicach 160 tysięcy kilometrów.

Druga dostawa: #2014 – #2016:
Przyszedł rok 2012 i pora na dostawę kolejnej partii autobusów ze słupskiej fabryki. Z samego rana, dnia 17 sierpnia do zakładu zawitały 4 nowe Scanie.
Pojazdy generalnie nie różnią od poprzedniej partii, jednak nie są takie same. Najnowsza partia posiada światła do jazdy dziennej. Złożone z białych diodek światła
załączają się automatycznie po włączeniu zapłonu. Nie świecą się wtedy światła obrysowe oraz tylne, oprócz stopu i kierunkowskazów. Ma to oszczędzić żarówki
i akumulator. Światła tylne są schowane do wewnątrz pojazdu za sprawą nowego panelu. Jest to swego rodzaju zabezpieczenie przed uszkodzeniem lamp w trakcie kolizji. Na pulpicie kierowcy pojawiła się też funkcja włączenia i wyłączenia sterownika tablic kierunkowych i kasowników

Ciekawostki:
– wszystkie autobusy z tej serii, od końca stycznia 2014 roku, posiadają na pokładzie HotSpot Wi-Fi.

Artykuł przygotował: Michał Kopeć. Korekta i wprowadzenie do bazy: Bartosz Mrozek. Zdjęcia udostępnili: Wojciech Szuba, Bartosz Mrozek i Michał Kopeć.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.