Jelcz M181MB – 1996 r.

bartosz.mrozek | 26-01-2014
Unieście, pętla przy ul. Suriana

Unieście, pętla przy ul. Suriana

Jelcz M181MB – produkowany w latach 1996-2008 przez firmę ZS Jelcz S.A. autobus miejski klasy mega o długości 18 metrów.

Wyjaśnienie typologii niskopodłogowych autobusów firmy Jelcz:
Oznaczenie modelu M181MB można podzielić w następujący sposób: M-18-1-MB, gdzie
M – typ pojazdu, w tym przypadku miejski (stosowano też T dla pojazdów międzymiastowych i turystycznych).
18 – długość pojazdu wynosząca 18 metrów (dla autobusów o długości 12 metrów wartość zmienia się odpowiednio).
1 – wysokość podłogi, w tym przypadku niska podłoga w wejściu pierwszych i drugich drzwi (0 oznaczało pojazd wysokopodłogowy, a 5 w pełni niskopodłogowy).
MB – typ silnika, w tym przypadku silnik firmy Mercedes (stosowano także brak oznaczenia, dla silników WS Mielec, M dla silników MAN, oraz I dla silników Iveco).

Historia:
Pierwszy autobus tego typu zaprezentowano w roku 1995. Był on wyposażony w silnik Mercedes-Benz OM447hLa o mocy 300 koni mechanicznych. W 1996 roku model wszedł do seryjnej produkcji. Po kilku miesiącach przeprowadzono lifting, stosując m.in. nowy wzór ściany przedniej (z panoramiczną szybą) oraz wnętrze (analogiczne zmiany dotknęły model M121). Kolejne modernizacje datowane były na rok 2000 (zmiana konstrukcji podłogi), 2002 (nowy przegub i nadkola) i 2005 (przednia i tylna ściana z modelu Mastero, unowocześniony silnik i skrzynia biegów). Po ostatnich zmianach autobus otrzymał nazwę handlową Tantus. Produkcję zakończono w 2008 roku.

Ciekawostki:
– Potoczną nazwą dla tego typu autobusów w slangu miłośników komunikacji miejskiej jest „Odkurzacz”.

Informacje o testowanym egzemplarzu:
Autobus wypożyczony na testy pochodził z 1996 roku i był pojazdem pokazowym ZS Jelcz w latach 1996 – 1997. W roku 1997 zakupiło go MPK Łódź (nadając mu numer taborowy #1792, w 2008 roku #2792), gdzie jeździł do 2008 roku, kiedy to został skasowany. W czasach, gdy należał jeszcze do fabryki, był pomalowany na biało z zielonymi pasami, bliźniaczo do egzemplarza tego modelu autobusu z Bydgoszczy (#3623, nazywany „pogodną jesienią”). Po zakupie przez MPK został on przemalowany w łódzkie barwy (żółty z czerwonymi pasami).

Testy autobusu w Koszalinie:
W Koszalinie autobus pojawił się w roku 1996. Wiadomo, że kursował na linii nr 1 (Koszalin Dworzec PKP – Unieście). Inne informacje na temat testów nie są znane.

Artykuł przygotował Bartosz Mrozek. Wykorzystano zdjęcia Pana Bogusława Gieca, ze zbiorów Artura Grysy.
Zdjęcie oraz tekst artykułu są własnością intelektualną jego autorów.