MAN NG272 – 1996 r.

bartosz.mrozek | 21-01-2014
Pętla Oskara Lange

Pętla Oskara Lange

MAN NG272 – produkowany w latach 1989-1999 przez firmę MAN SE autobus miejski klasy mega o długości 18 metrów.

Wyjaśnienie typologii niskopodłogowych autobusów firmy MAN:
Oznaczenie modelu NG272 można podzielić w następujący sposób: NG-27-2, gdzie
NG – skrót od niemieckich słów „Niederflur Gelenk”, w tłumaczeniu „niskopodłogowy przegubowy” (w pojazdach o długości 12 metrów stosuje się oznaczenie NL („Niederflur Lenk”), które oznacza „niskopodłogowy jednoczłonowy”).
27 – skrót od mocy silnika, 27 oznacza silnik o mocy 270 koni mechanicznych (dostępne były także wersje o mocy 260, 280, czy 310 KM, gdzie oznaczenie zmienia się odpowiednio do liczby koni mechanicznych).
2 – liczba oznaczająca serię pojazdów posiadających niskopodłogowe wejście w pierwszych dwóch parach drzwi (liczba 3 oznacza pojazdy nowszej serii, w pełni niskopodłogowe).

Historia:
Pojazdy tej serii zostały zaprezentowane w roku 1989, wraz z bliźniaczym modelem NL202 (autobus klasy maxi o długości 12 metrów). Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy produkowane przez firmę MAN. Pierwsza wersja tych pojazdów, produkowana w latach 1989-1992, charakteryzuje się równą linią okien bocznych oraz podestami w przedniej części wnętrza. W kolejnej wersji zlikwidowano te wady – linia okien została obniżona, a siedzenia znajdujące się między pierwszą a drugą parą drzwi (oprócz siedzeń nad nadkolami) umieszczono na poziomie podłogi. Prototypowy egzemplarz służył od początku u miejskiego przewoźnika komunikacji miejskiej w Dortmundzie, w roku 2002 został sprzedany do MPK Radomsko, gdzie kursował do 2011 roku. W czerwcu tego samego roku pojazd zezłomowano.

Ciekawostki:
– pierwsze autobusy tego typu w Polsce pojawiły się w 1996 roku w Poznaniu, w liczbie 10 sztuk. Wszystkie są już wycofane.

Informacje o testowanym egzemplarzu:
O tym egzemplarzu wiadomo niewiele. Został wyprodukowany w 1996 roku, jego właścicielem był polski oddział firmy MAN, w Wolicy, rok później autobus przekazano do jednego z niemieckich oddziałów MAN-a, w Salzgitter. Od 1998 roku pojazd kursował w niemieckim mieście Bad Essen. Dalsze jego losy są nieznane.

Testy autobusu w Koszalinie:
W Koszalinie autobus pojawił się w roku 1996. Nie wiadomo, na jakich liniach kursował, oprócz jednej – 14 (Franciszkańska – Oskara Lange).

Artykuł przygotował Bartosz Mrozek. Wykorzystano zdjęcia Pana Bogusława Gieca, ze zbiorów Artura Grysy.
Zdjęcie oraz tekst artykułu są własnością intelektualną jego autorów.