Solaris Alpino 8,6 – 01.2014 r.

bartosz.mrozek | 20-01-2014
Ul. Kretomińska

Ul. Kretomińska

Solaris Alpino 8,6 – produkowany od 2007 roku przez firmę Solaris Bus & Coach autobus miejski klasy midi, oparty konstrukcyjnie o rodzinę Urbino. Jest najmniejszym pojazdem w gamie producenta.

Historia:
Alpino 8,6 po raz pierwszy został zaprezentowany w 2006 roku, podczas wystawy Transexpo w Kielcach. Prototyp był wyposażony w silnik firmy Cummins (model ISBe4 250B; zamontowany wieżowo), a także skrzynię biegów Voith (model Diva 854.5). Ten egzemplarz trafił później do ZKM Augustów, gdzie służy do dziś.

Ciekawostki:
– na pojazdach tego typu widnieje oznaczenie „Urbino 8,6”, związane jest to prawdopodobnie z bliskim pokrewieństwem z modelami rodziny Urbino.
– najwięcej sztuk tego typu pojazdów (bo aż 220) trafiło do Grecji – przewoźnik E.THE.L z Aten zamówił je w roku 2008.

Informacje o testowanym egzemplarzu:
Egzemplarz wypożyczony na testy pochodzi z MPK Poznań, gdzie nosi numer #1765. „Jamnik”, bo tak nazywane są potocznie produkty spod znaku Solarisa, został wyprodukowany w kwietniu 2012 roku, więc jest to relatywnie nowy pojazd. Ma 8,6 metra długości oraz 2,4 metra szerokości, czyli jest węższy niż standardowe autobusy o 10 centymetrów. Jego „sercem” jest 6,7-litrowy silnik diesla firmy Cummins (model ISB6.7E6 250B) o mocy 245 KM. Współpracuje on z 6-biegową skrzynią Voith Diwa 6.
Autobus pomieści 51 osób, z czego 13 miejsc jest siedzących. Siedzenia obite materiałem we wzór zawierający m.in. piłkę do gry w piłkę nożną, czy też słynne poznańskie koziołki, zażyczyło sobie MPK Poznań przed mistrzostwami Euro 2012.
W zimne dni, w które pojazd był testowany, zdecydowanym plusem autobusu jest bardzo wydajne ogrzewane. Służą do tego dwie 2-stopniowe nagrzewnice i grzejniki konwektorowe (kaloryfery). Nie zabrakło także pełnej klimatyzacji. O bezpieczeństwo pasażerów zadba system ABS, ASR, ESP i hamulec przystankowy nie pozwalający ruszyć pojazdem, dopóki wszystkie drzwi nie zostaną zamknięte. Dla osób ograniczonych ruchowo występuje w autobusie przyklęk prawej strony, która się obniża o około 60 mm oraz ręcznie otwierana rampa dla wózków dziecięcych, czy też inwalidzkich. Nie zapomniano także o pasie bezpieczeństwa, by wózek był przewożony jeszcze bezpieczniej. Ciekawostką jest, że tylna oś posiada koła typu „Super Single”, czyli są one pojedyncze, lecz o większej szerokości niż standardowe koła pojedyncze.

Testy autobusu w Koszalinie:
Autobus pojawił się na zajezdni MZK Koszalin 15 stycznia 2014 roku. W dniach 16, 17 i 20 stycznia kursował na linii 17 (Oskara Lange – Bohaterów Warszawy), natomiast w weekend, 18 i 19 stycznia na linii 13 (Dworzec PKP (Franciszkańska) – Raduszka).

Artykuł przygotowali: Bartosz Mrozek, Michał Kopeć i Piotr Badowski. Wykorzystano zdjęcia w/w autorów, a także Sebastiana Grellusa.
Zdjęcia oraz tekst artykułu są własnością intelektualną autorów.